Teckna: Hår

Tycker det är dags för en upgrade av min förra "how-to" för att rita hår. Jag är så förbannat dålig på att förklara, men ett försök skadar väl inte.
Den här gången ska jag försöka gå in på mer detaljer, men ändå inte göra det för rörigt. När jag ritar hår brukar jag tänka mycket på hur ljuset träffar frissan och var skuggor hamnar. Ofta finns det ju hur många nyanser som helst i en hårfärg.
Här är en liten förklaring till grunderna...


Steg 1: Planera hur håret ska ligga, du arbetar med en hårslinga i taget (som du ser har jag redan gjort några åt vänster på bilden)

steg 2: Jag skuggar lätt (med en stompf eller ihoprullat papper/näsduk etc) hela området så att inget vitt är kvar.

steg 3: Jag börjar bestämma mig för var jag vill sätta highlights på håret och skuggar runt om de områdena - de mörkare partierna.

steg 4: Nu fyller jag i bättre med en blyerts lite skuggtonat och lämnar highlightsen som de såg ut i steg 3.

steg 5: Nu gör jag highlights på riktigt. Jag gör dem med hjälp av ett spetsigt sudd (t.ex avklippta suddbitar) och drar suddet som om jag använder en penna och gör hårstrån. Dessa är inte så nogrannt placerade, hår brukar ju falla lite som det vill, så lägg dem inte spikrakt.

steg 6: Jag fyller i med en blyertspenna på de områden som ska hållas mörka, som brukar ligga under highlightsen för att de inte träffas av ljus. Jag försöker få fram "hårstrånslika - streck", med en spetsig blyerts.



steg 7: Finslipa på det du tycker ska framhävas tydligare.

Så här brukar jag rita hår, men mitt sätt är långt ifrån ett facit och det finns så många fler sätt än mitt man kan göra på. Prova dig fram och hitta tekniken som passar dig bäst!
...Höhö känner mig som värsta läraren när jag skriver sånt här...

Skriv och säg till om tipsen gjorde någon nytta! Eller om det var en obegriplig soppa! :)

Kommentarer:

1 cammie:

tack, roligt att höra =). Du tecknar bra

2 Everlasting:

Är du verkligen bara 14? Det är väldigt svårt att tro med tanke på hur vuxet du skriver, hur mycket tecknartalang du har och vilka vackra foton du tar.

3 Adara Magazine - din bloggtidning på nätet!:

Superbra tips ju!! :D

4 Amanda:

Du ska veta hur mycket du hjälper mig med detta haha! Duktigt gjort :)

Kommentera här: