Saker att tänka på som bloggare

Det är verkligen för ofta som jag bara sitter med en tom ruta och inte kommer på något alls att blogga om, det står bara still. Jag kan sitta hur länge som helst men det kommer aldrig någon snilleblixt och inspirationen är bara som bortblåst. Jag läser kommentarer, kollar statistiken, svarar kommentarer, sätter mig vid en tom ruta och blir förbannad på mig själv som har sådan dålig fantasi.

- Därför så har jag tagit mig en funderare och klottrat ihop en lista som jag ska försöka gå efter så gott jag kan, just om sådant som kan vara bra att tänka på som bloggare! Här är mina tips, kanske kan de vara hjälp till fler personer än mig själv?



  • Föreställ dig att du är läsaren. Vad skulle du vilja läsa om? Utgå från den frågan och gör dina inlägg till något som du tror att andra är intresserad av att läsa. För det är ju trots allt till någon annan man skriver till när man bloggar och inte en dagbok som bara är för en själv.

 

  • Håll dig till det du som bloggare är intresserad av! Visst, det finns massor av ämnesområden man kan blogga om, som t.ex. mode, konst, politik, djur, vetenskap, inredning, mat... ja, jättemycket! Men troligen så är inte du själv intresserad av allt. Så vad jag menar är att för att verkligen nå fram till så många som möjligt så gäller det inte att "försöka" skriva om allt. Det låter mycket mer trovärdigt och man fastnar mer för bloggare som verkligen kan det de gör. Skriv om det du är intesserad av och inte om sådant som inte du själv tycker är särskillt intressant. Det kommer främst locka till sig läsare som också tycker som du och gillar det du bloggar om, din blogg kommer samtidigt att få en bättre helhet och man ser vad du verkligen vill förmedla.

 

  • Variera inläggen. Bara för att man bloggar om t.ex. mode så betyder det inte att man hela tiden måste visa outfits and so on. Om man verkligen är intresserad av mode och det är det man vill blogga om så går det utan att använda bara massa outfit-inlägg! Till exempel så kan olika inlägg innehålla inspirerande modebilder, intervjuer med andra modebloggare, shoppingtips som t.ex. lyx vs budget, vad som är speciellt för årstiden (material, form, färg, plagg  osv), stilikoner och massor av annat. Fundera ut vad som inkluderar i din kategori du valt att blogga om och skriv ner det. Man kan göra som en "tankekarta" och dra streck utifrån kategorin (t.ex. mode) som hör till ämnet. Försök sedan att få dina inlägg så varierade som möjligt, samtidigt som du håller dig till ämnet. Bloggen behöver för det inte bara innehålla en kategori, men det kan bli rörigt om det blandas in massor som inte direkt kan kopplas till varandra (enligt min uppfattning).

 

  • Var unik! Samtidigt som det kan vara mycket givande att inspireras av andra bloggare så gäller det att också komma på vad som är just unikt med din blogg. Är det sättet du skriver på, dina bilder i en speciell färgskala eller något du själv sysslar med som gör att dina läsare fastnar för just din blogg? Det finns miljontals med bloggare där ute som bloggar precis om samma ämne  som du, så för att just din ska vara "bäst" så måste den också bli "unik", det är iaf vad jag tror är den enklaste vägen för att inte betraktas som en blogg i mängden. Bloggen kommer på så vis bli inspirerande och skapa något nytt som inte tidigare funnits en "kopia" av. Kom på vad just din grej är, och om du inte vet så kan du ju alltid bara köra på. Det kommer att bli bra bara du lägger i en del av dig själv i den, din humor, din kreativitet och det just du tycker maschar dig personligen. Inspireras av andra bloggare du gillar och mixa ihop det till ditt egna!

 

  • Tänk på hur du formulerar dig. Det är lätt att bara skriva något och trycka på publicera-knappen, klart! Men stavfel, oklara meningar eller allt för komplicerade inlägg brukar aldrig ge något gott intryck utan bara vara irriterande. Därför bör man tänka efter en extra gång, gå igenom vad man skrivit och kanske spara inlägget som utkast under natten och fortsätta nästa dag. Då har man troligen kommit på nya idéer och förbättringar på inlägget som kommer ge inlägget en betydligt bättre uppfattning.

 

  • För att läsare ska hitta till din blogg brukar det bästa sättet vara att du själv tar initiativ att försöka nå ut till så många som möjligt. Det kan till exempel vara att du går med i sajter som bloglovin eller bloggriket etc eller kopplar din blogg till facebook eller twitter. En annan bra grej är att kommentera hos andra bloggare som du tror skulle vara intresserade av din blogg. Då menar jag inte spam-kommentarer och annan reklam eller kommentarer i stil med "snygg blogg!" eller "hur mår du idag?". Nej, det är bättre att skriva något som hör till inlägget du kommenterar och visa att du verkligen har tagit till dig av hans/hennes inlägg, inte bara att du är där för att själv få en sidvisning till din blogg. För då kommer troligen h*n visa större intresse för din blogg också!

Det här blev ju inte så många punkter, fastän det tog en himla massa tid att skriva. Om ni själva har något grymt blogg tips så kan ni väl lägga en kommentar? Så lägger jag till era tips i inlägget.

Kommentarer:

1 Robert Cayden (www.Caydens.blogg.se):

RE: TUSEN tack :)! Blir superglad. Vill inte verka tjatjig men du får väldigt gärna följa min blogg ifall du gillar den. (?) Vore väldigt kul om läsarna kunde stanna :)! Hundarna var verkligen jättegulliga! Kram

2 AL:

Hoppas helgen varit bra!

Vill du vara med och tävla om en VAIO laptop? Läs mer på min blogg!

3 martina:

Just nu har jag 4st superhärliga tävlingar i min blogg!



I den första tävlingen kan du vinna en snygg & stilren ljuslykta från Blomus!

http://martinaolsson.myshowroom.se/9227/tavling-vinn-en-ljuslykta-fran-blomus/



I den andra tävlingen kan du vinna naturliga hår & hudvårdsprodukter från Eilas till ett värde av 200kr!

http://martinaolsson.myshowroom.se/9243/tavling-vinn-produkter-fran-eilas-till-ett-varde-av-max-200kr/



I den tredje kan du vinna riktigt roliga spel från Prylsjuk!

http://martinaolsson.myshowroom.se/9547/tavling-vinn-roliga-och-enkla-spel-fran-prylsjuk/



Och i den fjärde tävlingen kan du vinna ett valfritt plagg från Misslia!

http://martinaolsson.myshowroom.se/9673/tavling-vinn-valfritt-plagg-fran-misslia/



Ha en bra dag :)

4 Maja:

Jättebra tips verkligen!

Super fin blogg du har :D

Kram <3

5 A.L:

jätte bra tips :D

6 Anonym:

Bra tips! Vad tycker du om att läsa på andras bloggar?

Och vad gör att du fortsätter att följa den bloggen?

7 ellensjo:

sv; Tack så jätte mycket!

Så lite :) Kram

8 Johanna:

Superfin blogg :D

9 sofia:

Jag tycker att du borde göra din blogg mer personlig! Så man får "lära känna" dig/veta vem du är. :)

10 julia♥:

gud så fin blogg! älskar dina tips! tack!

Kommentera här: