Teckna porträtt

Här kommer en liten beskrivning på hur jag gör när jag tecknar mina porträtt. Egentligen är det här en bild som jag bara gjorde ur fantasin, men ett "verkligt" ansikte brukar jag göra på precis samma sätt.
Jag visste inte riktigt hur jag skulle beskriva allting, men bestämde mig för att försöka få det ganska så kortfattat och enkelt. Så om det är något konstigt och oklart i texten så hoppas jag ni säger till!


Först och främst börjar jag med att försöka planera allt jag ska teckna utifrån skissen. Det gäller allt, t.ex. avståndet mellan mun och haka, alla delars storlek och ögonens placering i förhållande till varandra och allt vad man nu kan tänka sig behöva planera innan man börjar rita. Även håret också, vet inte varför jag inte gjorde det den här gången...

För att få så lite kladd och utsmetad blyerts som möjligt på teckningen börjar jag alltid någonstans på vänstra sidan av ansiktet med att skugga (för att jag är högerhänt). Då använder jag HB och 2B blyerts samt stomp för att få hudytan jämn. Ställen i ansiktet som ska vara mörkare/ligga i skugga lägger jag på mer blyerts. Jag gör det vänstra ögat, ögonbrynet och börjar skugga på näsryggen.


Sedan fortsätter jag på andra sidan näsryggen på samma sätt som den vänstra. Jag är nogrann med att behålla de ljusa områdena, som t.ex. näsryggens mitt och kinderna. När jag ritar porträtt använder jag stomp flitigt, i princip all hudyta skuggar jag med stomp, mer eller mindre. Jag tar aldrig i hårt med blyertspennan, om det ska vara mörkare parti så skuggar jag istället med en mjukare penna som t.ex. 3B eller 5B.

Jag går allt längre ner på ansiktet med skuggningen, inclusive näsan.


Jag fortsätter med skuggningen ner på ansiktet, läpparna och försöker undvika skarpa linjer som gör kontur runt ansiktet. Jag använder därför ett spetsigt sudd för att varken få ansiktets kontur utsmetat och otydligt eller för skarpt.



När jag sedan gjort öronen och håret (i olika steg, försöker göra håret som i olika delar) skissar jag upp svag skugga på halsen och suddar sedan ut linjerna med stomp.
Sist gör jag lite finslipning överallt där jag tycker det behövs. Sedan är det klaart! Ingen särskillt avancerad beskrivning, men jag hoppas ni gillar den ändå!

Kommentarer:

1 Frederica -lantlig inredning, ProMarker och två små gossar:

Intressant inlägg ;)

Alltid kul att se hur andra "lägger upp arbetet".

Och fin blev hon också ;)



Jag har gått över lite till fåglar istället för porträtt. Kika gärna i min blogg, eller här http://designfb.blogg.se .

Men tack vare ditt inlägg blev jag inspirerad att måla porträtt igen! Tack får jag väl säga, tsss :)



Gott nytt år!

2 Madde:

sv: jag tycker faktiskt inte det är så gott med nudlar har tröttnat förutom de man får från resturanger ;D

3 Anonym:

Målar du med promarkers? Då undrar jag om du skulle kunna visa ett enkelt ansikte och hår?

4 a m a n d a s f o t o:

fint du ritat :D

5 M I C A E L A S (lovliie.blogg.se):

Jättebra beskrivning, dock krävs det nog liiiite mer övning för att ens komma i närheten av att det ska bli så fint som din ;)

6 ELIN SVARAR:

Anonym: Jo jag ritar med promarkers. Jag håller på med ett Rihanna porträtt just nu, men är det en beskrivning du menar? För det skulle jag kunna fixa så småningom också :)

7 Emelie:

Ja och sen gäller det ju att kunna göra sådär också.. :P För mig skulle det ta 2 år utan att överdriva xD Jätte fint ritat! :D

8 Kajsa:

wow så snygga bilder du gör! Jag har idag ca 25. 000 läsare om dagen och delar mer än gärna med mig av dom! Fler borde hitta hit! Du har en intressant blogg och sjukt bra på att rita =) Vi kan fixa ihop ett samarbete där du ritar av mig och jag gör reklam och länkar dig? Låter det intressant så skriv tillbaka / Kajsa Nihlen

9 TECKNING & FOTO - N.H:

Duktigt. :)

10 Ida :):

Hejhej :)

Wow.. du är jävligt duktig på att skissa !

Älskar att du har lagt upp såna hära saker ! För jag har lärt mig att skissa ansiktet nu (:

Men mina bilder blir inte lika snygga som din ! Men du är sjukt duktig ! <3

11 Linn:

Hur menar du med att planera. Liksom hur planerar du din bild? :)

12 ElinStrååt:

Linn: Så som jag skrev i inlägget - var alla delar i ansiktet ska sitta (ögon, näsa, haka etc) och i förhållande till varandra. Alltså, att jag först skissar upp allt som jag vill ha det, och sedan när jag är nöjd börjar jag fylla i.

13 Ella:

Skulle du kunna visa hur du skissar?

Svar: Det skulle jag kunna göra någon gång :)
Elin

14 Linn:

Fin!
Kallas det för något speciellt när man gör bilden helt grå?
Vad änvände du för saker för att måla den?
Vad är det för något man torkar av bilden med? Ser ut som en trasa. :)

Svar: Tack så mycket! Jag använde blyertspennor m.m till att rita bilden, jag har skrivit mer om materialet i kategorin "lär dig teckna". :)
Elin

Kommentera här: