Mitt tecknarmaterial



Det har varit en del som frågat om mitt material jag använder när jag ritar, vad jag använder och vad det kostar och så vidare. Tänkte att jag därför gör ett helt inlägg om det nu.

1. Mina blyertspennor består av olika mjuka och hårda blyertsstift. HB pennan brukar jag främst använda vid skissen och för mörkare områden i bilden använder jag 2B och uppåt. Till exempel 2H pennor brukar jag använda när jag skissar väldigt ljusa områden. (Själva skalan ser ut så att 9B ger mest blyerts/mörkast och ner till 9H minst/ljusast, HB är medelvärdet) Märket är Derwent och varje penna kostar runt tiolappen. Går att köpa lite varsomhelst, hos Akademibokhandeln eller Panduro till exempel.

2. Eftersom att jag har sådana jobbiga pennor som alltid går av har jag börjat spara uddar ibland. De kan ge en fin, grov effekt på pappret om man gnuggar dem mot det.

3. En suddpenna som har lite samma uppbyggnad som en stiftpenna. Fungerar jättebra till att sudda ut små detaljer, t.ex. spotlights i hår. Vet dock inte vad den kostar eller var man kan köpa den. Testa att söka "suddpenna" på google vetja! ;)

4. Den här fula kvadraten är knådgummi. Det fungerar som ett "sudd" man kan ändra form på. Genom att "plocka upp" blyertsen från pappret med knådgummit kan man göra ställen i bilden ljusare än andra. Används flitigt av mig när jag bland annat tecknar porträtt. Kostar ca 15kr och kan också köpas lite varsomhelst.

5. Olika storlekar på stomp. Ander dessa för att ge finare övergångar i blyertsen. Köpte dem i trepack (dock samma storlekar) för 25kr på panduro.

6. Svart pigmentliner och en vit gelpenna. Båda använder jag för att antingen göra vita områden riktigt vita (ofta detaljer i porträtt), eller svarta områden riktigt svarta. Tror jag köpte dem på panduro, men finns säkert lite överallt de med. Kostar ca 30kr/st.

Nu tog jag inte med några sudd, pennvesarre etc. Just för att jag inte har något "jättebra" exempel på det. Man tager vad man haver... helt enkelt.

Kommentarer:

1 Anonym:

Bra inlägg!



Hittade nyss din blogg, måste säga att du är väldigt lik Taylor Swift i ansiktet! ;)

2 Δ Sandra - FOTOBLOGG Δ:

svar: okej tack så mycket för hjälpen :)

3 louise:

Väldigt bra inlägg du har skrivit! Kul att läsa om vad andra konstnärer använde för material! :D

4 Art by Mai:

Nästan vad jag har då :) Minus gel-pennorna och stomparna då. Föredrar att sudda med toapapper och tops :D

5 Elena:

Snälla söta rara!! Kan du bara berätta vilken utav pennorna eller vilka pennor det är som har ''svart nyans''? Om du förstår vad jag menar.... Det är som om blyertspennan är i färgen svart för mörkare skuggning.. Det blir så otrolgt dållgt att göra jätte mörka skuggningar med en vanlig blyertspenna. Jätte tacksam för svar! :D

6 ElinStrååt:

Elena:

För att få en så "svart" nyans som möjligt med blyerts använder du pennor som är mjukare, t.ex. 8B eller 9B blyerts. Hoppas det var svaret på din fråga! :)

7 Linn:

Kan du skriva mer i den här kategorin? :)
Varför använder man typ trasor på sina bilder? Vad är det för något?
Har du några nybörjar tips för såna som vill börja rita? Och snälla säg inte öva. :)

Svar: Jag har lite tidsbrist, men jag ska försöka uppdatera den kategorin snart med nya tips. Jag använder inga trasor, hehe. Det är antingen toapapper eller stompfar. :)
Elin

8 Anonym:

Har du slutat blogga?

Kommentera här: