Material (papper, blyerts, stompfer...)


Blyerts: Jag använder mig utav derwent graphic blyertspennor i olika mjukheter/hårdheter. Tycker de är behagliga som både skisspennor och till hela blyertsporträtt.
De pennor med blått "band" kan även användas som "pensel" - att måla med om man tillsätter lite vatten. Har aldrig riktigt testat dem så, utan brukar bara använda dem som "vanlig" blyerts. Men den enda gången jag testat dem på "målar-sättet" så har jag tyckt att de fungerat precis som vanlig pensel med färg, eller i alla fall så ser resultatet ut som om det vore så.

Stompfer: För er som undrar vad det är för något så visar jag nu en bild på den längst åt vänster. De är gjorda av hoprullat papper, med en spets i varje ände. Troligen går dom att vässa om de skulle bli aldeles för trubbiga vid användning, men jag har aldrig kommit så långt med den jag använder (men kanske är det dags nu) De används alltså för skuggning vid blyertstecknande. Efter första gången jag använde en sån här har jag tyckt att det har varit ett sagolikt verktyg för att få fram den rätta skuggningen. Både vid porträtt och vid alla andra skuggningar. Om ni inte redan använder er utav stompfer vid blyertstecknanden så tycker jag verkligen ni ska börja med det! De ger liksom själva verklighetsintrycket, och inte bara massa hårda streck.

Sudd: Jag har bara vanliga suddigum som är lätthanterade. Som inte smetar ut det som ska suddas, vilket vissa suddigum kan vara mycket duktiga på att göra, och på det viset förstöra alltihop. Suddet till vänster är den gamla favoriten (som börjar bli lite litet nu..) Det suddet till höger använder jag mig utav till findetaljer. Jag klipper i det så att det får en spets och använder spetsen till att göra ljusa partier. T.ex hårslingror eller ljusstänk i ögon.



Papper: Det här blocket med papper i A4 storlek (som vanliga kopieringspappers storlek) använder jag mig utav då jag tecknar det mesta: Målarfärg, färgpennor, blyerts, promarkers m.m. Det har grövre/tjockare blad än ett vanligt kopieringspapper, och fungerar därför mycket bra för de flesta tecknarmomenten.

Kommentarer:

1 Issaa:

De där blyertsarna är verkligegn att rekomendera! ^^

2 Anne:

En sån har jag också ^^ och de pennorna! :D visste dock inte att man kunde måla med promarkers på dem ^^

3 Frida:

Hej! Du kan ju använta en Faber-Castell "suddpenna", finns att beställa på Zinkvit.se! De är utformade som en "vanlig" blyertspenna men istället för blyerts är den fylld med radermassa, hur bra som helst när du ska få fram de ljusa partierna i t.e.x. ögon och hår=)

Lycka till

4 Elena:

Från vart köpte du blocket ? :) har letat efter exakt samma som din men hittar inte på någon av dessa 2 sidor.. Jätte tacksam för snabb respond ^^ är så desperat efter ett nytt bra block!

5 Elin Strååt:

Elena: Som jag minns det så fick jag ritblocket i present, exakt var man kan köpa det vet jag tyvärr inte. Men prova att googla på Canson xl recycled - så kommer det säkert upp flera allternativ om var du kan köpa det.

6 Elena:

ok tack! :)

Kommentera här: